Slapen en yoga een goede combi

Slapen en yoga, yoga overdag en voor het slapen gaan, daarna lekker dromen.

Yoga en slapen, bijvoorbeeld na een drukke dag of voor mensen met slaapproblemen.  Misschien herken je het wel, na een lange werkdag kun je je werkzaamheden of gebeurtenissen maar niet opzij zetten. Deadlines moeten gehaald worden. Je blijft bezig met je werkzaamheden en vervolgens lig je een nacht lang te piekeren. Bij slapen en yoga maak je een goede balans tussen inspanning en ontspanning. Heel vervelend, maar hoe kun je dit dan veranderen? Zijn er simpele mogelijkheden om beter te slapen? Yoga voor het slapen gaan kan je goede oefeningen bieden. En die leg ik  hieronder graag even uit!

 Voordelen van Yoga voor het slapen gaan.

Er zijn verschillende voordelen te noemen waarom juist Yoga voor het slapen gaan goed helpt om beter te slapen of in slaap te vallen. Zo kan Yoga voor ontspanning zorgen. Doordat je rustiger bent, kun  je ook sneller in slaap vallen. Yoga zorgt voor een betere ademhaling. Door rustiger te ademen, zal de gejaagdheid in je lichaam afnemen. De buikademhaling wordt actiever. Lichaam en geest komen in balans, doormiddel van yoga  houdingen, ontspanning, ademhalingsoefeningen en meditatie. Hierdoor zit je beter in je vel en kun je piekermomenten een beter plekje geven of aan de kant schuiven.

 slapen en yoga, om lekker te kunnen slapen in Deventer

Yoga voor het slapen gaan, welke oefeningen?

Er zijn verschillende Yoga oefeningen die positief werken voor het slapen gaan. Bijvoorbeeld liggende houdingen en voorover buigingen. Deze oefeningen werken, net al meditaties, erg rustgevend en ontspannend. Ook kan de Maangroet erg goed werken. Wel willen we graag meegeven dat sommige van deze oefeningen bij mensen met een hoge bloeddruk, met een kleine aanpassing uitgevoerd moet worden. Dit zijn de omgekeerde oefeningen. Bij een hoge bloeddruk is het belangrijk dat het hoofd altijd iets hoger ligt dan het bekken. Zo wordt bijvoorbeeld de eerste oefening met de benen tegen de muur, door deze mensen uitgevoerd met een klein kussen onder het hoofd. Meer weten over slapen en yoga in Deventer? [email protected] Wil je ook graag overdag gebruik maken van praktische tips die ervoor kunnen zorgen dat je je beter en rustiger in je vel voelt? En dat je beter om leert gaan met stressvolle situaties?

Volg eens een gratis proefles slapen en yoga in Deventer

 Kun je niet goed in slaap vallen en kom je niet tot rust? Doe dan een aantal yoga oefeningen voordat je gaat slapen. Deze oefeningen kun je allemaal in bed doen! Vergeet dus schaapjes tellen en val in slaap binnen 10 minuten. Heb je geen yogaboek? Kijk dan even op mijn site voor een goed boek. yogaberr.nl

Voordelen yoga voor het slapen.

Door yoga ontspan je beter. Yoga vertraagt jouw ademhaling waardoor je makkelijker in slaap valt. Door de combinatie van meditatie en ademhalingsoefeningen kun je gepieker beter een plekje geven. Verder verlaagt yoga het cortisolniveau, cortisol is een stresshormoon. Door yoga te beoefenen zul je dus minder stressen. 

Oefeningen bij yoga en slapen

Heb jij moeite om in slaap te vallen? Bekijk dan snel deze 7 simpele yogaoefeningen om tot rust te komen voordat je in bed stapt. slapen en yoga in Deventer kun je altijd mailen voor advies. [email protected]

Oefening 1: Ondersteboven.

Maak je helemaal klaar om naar bed te gaan en trek jouw pyjama aan. Ga op jouw bed zitten met je gezicht naar de muur of het hoofdeinde met een afstand van 15 centimeter. Ga liggen en zet je benen omhoog tegen de muur. Als je het te zwaar vindt, ga dan verder van de muur af liggen. Leg je armen naar je lichaam met jouw handpalmen omhoog, adem rustig door en voel je spieren aan de achterkant van je benen strekken.

 Oefening 2: Draai je torso.

Ga met jouw benen gekruist op het bed zitten en adem uit als je jouw rechterhand op jouw linker knie legt en je linkerhand achter je rug bij jouw stuitje zet. Draai voorzichtig jouw bovenlichaam naar links. Draai jouw hoofd ook mee naar links over jouw linkerschouder. Adem rustig door en draait weer terug. Doe hetzelfde alleen dan naar de andere kant en met jouw linkerhand en rechterkant.

 Oefening 3: Godinne houding

Ga liggen met je knieën gebogen naar boven. Zet de onderkanten van jouw voeten tegen elkaar, laat dan je knieën open vallen naar buiten waardoor je een ruitvorm maakt met je benen. Laat je armen rusten op het bed. Als het pijn doet aan jouw spieren in je benen, leg dan kussens onder jouw knieën.Houd dit twee minuten vol.

 Oefening 4: Houding van het slapende kind.  Ga op je knieën zitten op bed. Rol je bovenlichaam naar voren en plaats je hoofd op het bed voor je. Verplaats jouw borst zo laag mogelijk en leg je armen languit langs je hoofd. Doe dit 2 een poosje en adem rustig door.

Slapen en yoga, oefen dit regelmatig

 Oefening 5: aandacht voor de benen. Ga op je rug liggen en trek jouw benen omhoog en knuffel als ware jouw benen. Kruis jouw enkels, leg jouw armen om jouw benen heen en leg jouw handen op elkaar. Adem in en wieg jouw lichaam naar voren om te gaan zitten maar blijf in positie en adem uit als je weer terug op jouw rug wiegt. Doe dit 1 minuut lang en rol dan terug, spreidt je armen en benen uit en val in slaap. Slaap lekker!

Oefening 6. Leg de handen op de buik en doe de buikademhaling, bij elke inademing gaat de buik omhoog.

Oefening 7: Doe wat schouder en nek oefeningen, met je schouders rondjes draaien, op de inademing de schouders omhoog en op de uitademing de schouders laten zakken, de linker schouder voorwaarts draaien en de rechter schouder achterwaarts draaien.

Meer tips van slapen en yoga in Deventer, om sneller in slaap te vallen.

Natuurlijk zijn er nog andere manieren om sneller in slaap te kunnen vallen. Drink voor het slapen gaan twee koppen ‘slaap lekker thee.’ In deze thee zit kamille en valeriaan waardoor je ontspant en makkelijker in slaap kunt komen. Schrijf voor het slapengaan alles op waar je over nadenkt. Zo maak je letterlijk je hoofd leeg. Zet je telefoon uit. Het blauwe licht zorgt ervoor dat jouw hersenen weer actief worden.  Kijk een uur van te voren geen tv meer.  Vermijd dutjes overdag. Geen moeilijke gesprekken meer in de avond. Zorg voor een vaste routine voor het slapen gaan, tanden poetsen, al wat klaar leggen voor de volgende dag, enz. Sport voldoende. Krijg voldoende daglicht op een dag. Drink geen alcohol voor het slapengaan. Doe een kleine wandeling voor het slapen gaan. Zorg er voor dat de slaapkamer koel is. Blijf na het waken, in de ochtend, niet te lang in bed. Lukt het toch niet om snel uit bed te gaan? Bekijk dan nog eens  deze tips. Yoga en slapen ouden van elkaar! Kom eens op een gratis proefles en ervaar zelf dat yoga en slapen ook voor belangrijk wordt in het leven!

Kijk eens wat de yoga voor jou kan beteken bij het slapen?

Yogaberryslaap