Immuniteit in het algemeen

Yoga immuniteit, als baby had je een immuniteit meegekregen en daarbij kreeg je in je borstvoeding veel extra’s. Toen je als peuter in de zandbak speelde en je lichaam allerlei nieuwe bacteriën tegen kwam, ging je lijf aan de slag om die bacteriën te elimineren. Helaas worden veel kinderen momenteel zo schoon opgevoed dat het immuniteitssysteem lui is geworden.

yoga immuniteit
yoga immuniteit en de yogamat op

Hoe verhoog je de immuniteit?

In de afgelopen vijfendertig jaar heb ik als yoga bewust en onbewust de immuniteit verhoogd met voedsel, yoga, reizen naar landen met vreemde bacteriën en door bewustzijn. Kortom yoga immuniteit is een holistische aanpak. Hieronder bekijken we elke afzonderlijke aanpak, dan kun je zien wat er bij jou past.

Yogaimmuniteit door yogaoefeningen

Yogaoefeningen werken krachtig door op de immuniteit. De yoga werkt door op je chakra’s en de daarmee verbonden meridianen. Er is een relatie tussen de yogahoudingen, asana’s en de energiebanen in je lichaam.  Zo kun je met bepaalde yogaoefeningen de longenergie krachtiger maken. Ook zijn er oefeningen die doorwerken op de spijsvertering, de nieren, de lever en de longen. Bij immuniteitsyoga maken we daar veel gebruik van.

Immuniteit verhogen met de yoga gereedschappen

Yoga is gelukkig veel meer dan alleen maar de yogaoefeningen. In India is yoga immuniteit een holistische aanpak met meditatie, mudra’s, mantra’s en bewustwording. Bij de yoga gebruiken wij ook deze kennis uit India.

Yoga immuniteit en voeding

Yoga en voeding is een interessant onderwerp. Zelf heb ik de ervaring dat helemaal vegetarisch of gedeeltelijk veg. goed doorwerkt op je immuniteit. Ook gebruik ik zelf wat extra voeding, wat voor mijn gevoel de immuniteit verhoogt. Experimenteer eens met kurkuma, veel vitamine c, detox voedsel en voedsel met felle kleuren zoals kersen, tomaten, enz.. Je kunt eens een ayurvedische arts consulteren.

Yogaimmuniteit en een priveles

Ieder mens is gelukkig anders, dus bij een yoga priveles kijken we samen hoe jij wat veranderingen kunt doen in je dagelijks leven. We denken dan aan: welke yogaasana’s passen bij jou, welk voedingspatroon, welke vorm van beweging en wat valt er nog te doen bij de cursus “loslaten”.