Liefde en yoga

Liefde, heb jij  ooit de gedachte gehad om Hatha yoga te beoefenen doen om zo je liefdesleven te laten groeien? Als je mij dat 35 jaar geleden gevraagd had, dan had ik je uitgelachen.

Hatha yoga en je liefdesleven

Je zou er eens over na kunnen denken, want met de Hatha Yoga kun je je meer openen en dus ook meer  opener maken voor gevoelens als liefde. Heel praktisch doen we dit met borstopeners. Heb jij wel eens pijn in je borst gehad wanneer een relatie beëindigde? Het woord yoga, dat verenigen betekent, helpt ons potentieel te bereiken op alle niveaus, zelfs over alle zaken die met het hart te maken hebben.

Megaster Ricky Martin zegt dat yoga je hart en geest zo verbindt dat je geen dwangmatige of obsessieve beslissingen neemt in het leven. “Het gaat erom dat je jezelf leert kennen”, zegt hij. Onderzoek wijst uit dat ongeconditioneerde gevoelens van liefde en verbondenheid niet alleen een goed gevoel geven; ze zijn écht goed voor ons. Onderzoeken hebben bijvoorbeeld aangetoond dat hartpatiënten die liefde ervaren 50% minder arteriële schade overhouden dan mensen die dit niet ervaren.

Vrouwen en Liefde

Vrouwen die zich geïsoleerd voelen hebben 3½ keer meer kans om te overlijden aan borstkanker, ovariële kanker of baarmoederkanker en mannen die zeggen dat hun vrouw niet van hen houdt hebben 50% meer kans om angina te krijgen.

De bekende hartchirurg Dr. Dean Ornish ontdekte dat gevoelens gerelateerd aan het hart, zoals vertrouwen, een gevoel van ergens bijhoren en het vermogen om te houden van iemand en weten dat er iemand van je houdt, de meest belangrijke factoren waren die het genezingsproces beïnvloedden. Dr. Ornish trok de krachtige conclusie dat als ‘liefde een medicijn was het een medische fout van een arts zou zijn dit niet voor te schrijven.’ Het hart is zo krachtig dat het ons fysieke, emotionele en mentale voelen helemaal in balans kan brengen.

liefde en namaste

Hatha Yoga combineert beweging, ademhalingswerk en meditatie-beoefening om het hart te activeren. Zo wordt het een smeltkroes voor verandering en kunnen pijnlijke emoties in hun positieve tegenpolen worden omgezet.

Zo masseert bijvoorbeeld de ‘Dru Zetel van het Hart houding’, zachtjes het hart en creëert balans en tevredenheid; opgebouwde stress en boosheid krijgen de kans te veranderen in enthousiasme en liefde.

Hier onder volgt een simpele oefening die je opent voor de liefde die in je hart leeft:

Breng je handen in Namasté (gebedshouding) met de duimen tegen de borst. Adem rustig en diep in en breng je aandacht naar het hart, naar het gebied achter het borstbeen.

Adem rustig door en concentreer je op je hart en terwijl je dit doet denk je aan drie dingen waarvoor je dankbaar kunt zijn in je leven. Terwijl je aan die dingen denkt ervaar je dat er zich een gevoel van warmte in het hartgebied verspreidt. Als je meer wilt weten over de hartkracht van Hatha Yoga zie WWW.yogaberrydeventer.nl