yoga aarden

Yoga aarden in Deventer met aardingsoefeningen

YOGA AARDEN

Yoga aarden, De komende weken zijn we ons bewust van het aarden. Een woord wat je niet direct associeert met yoga, eerder met stopcontacten in je huis misschien. Er zijn allerlei veiligheidsvoorschriften waaraan een woning tegenwoordig moet voldoen, vooral in badkamers en keukens. Daarom is een huis beter geaard dan dat wijzelf zijn. Waren die veiligheidsvoorschriften er ook maar voor ons, dan zouden er minder mensen burn-out en depressief zijn!

YOGA AARDEN, MET BEIDE BENEN OP DE GROND

Als ik het over aarden heb, dan denk ik aan “met beide benen op de grond staan”, zowel letterlijk als figuurlijk.
Geaard zijn geeft ons houvast met de aarde, krijgen we de energie van de aarde in ons lichaam en zitten we lekkerder in ons vel. Het is natuurlijk prachtig wanneer je spiritueel groeit, maar juist dan is het belangrijk om ook goed geaard te zijn. Zoals een boom die groeit in zijn stam en takken, zo groeit het wortelstelsel onzichtbaar mee. Het zorgt ervoor dat de hij stevig staat en overeind kan blijven in de storm. En zo zal iemand die goed geaard is niet van zijn stuk te krijgen zijn. Voor veel mensen is aarden gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wanneer je heel gevoelig bent of je hebt je in het verleden gekwetst gevoeld en heb je hier geen “aard”. Misschien voel je je op deze aarde niet thuis, doordat je anders in elkaar steekt dan anderen.

ZEVEN TIPS OM BETER TE KUNNEN AARDEN

Wil je toch je boompje laten wortelen, dan heb ik hier maar liefst zeven trucs voor het yoga aarden:

1.  Wanneer je gaat zitten en met je aandacht naar je voeten en benen gaat, hoe voelt
dan het contact met de grond? Zijn je benen slap, je voeten koud en struikel je wel
eens over je eigen voeten en ben je snel uit je evenwicht?
Dan kunnen krachtige oefeningen voor de benen je helpen om beter te aarden, zoals
de staande vooroverbuiging of de neerwaartse hond.

yoga aarden

2.  Maak eens een meditatieve wandeling. Het liefst in de natuur, het bos of aan het
strand, maar ook in de stad kun je heel goed een meditatieve wandeling maken.
Probeer eens een kwartier in stilte te lopen en niet aan je dagelijkse dingen te
denken. Een prachtige oefening is om je ademhaling synchroon te krijgen met de
stappen die je zet, zodat je in een ritme komt, waardoor je je heerlijk kunt
ontspannen.

AARDEN IS LOSLATEN

3.  Bij het  yoga aarden worden door massage lichamelijke en psychische
klachten verlicht, de bloedsomloop wordt gestimuleerd, waardoor je meer energie
krijgt. Ook klachten zoals hoofdpijn, vermoeidheid, nek- en schouderklachten
kunnen hierdoor verminderen.

4.  Doe eens zittende oefeningen, zoals de tang (zittende vooroverbuiging)
en de kindhouding.
Wanneer je tijdens deze oefeningen met je aandacht naar binnen keert, word je dan
bewust hoe het matje tegen je benen en voeten voelt.

YOGA AARDEN IS PURE ONTSPANNING

5.  Een simpele maar effectieve oefening om goed te kunnen aarden is de volgende.
Ga rechtop op je matje staan en til je bij een inademing je hakken van de grond.
Word je bewust van het yoga aarden en zet daarna je hakken weer terug op je matje
terwijl je uitademt.

6.  Behalve bovenstaande asana’s zijn er bij yoga ook prachtige visualisaties om nog
beter te kunnen aarden. Ga languit op je matje liggen, ontspan en laat alle
spanningen die niet in het lichaam thuis horen via je matje de aarde wegglijden.

Ook aarden op een stoel

7.   Ga rechtop op een stoel zitten, met je voeten stevig op de grond en je handen in je
schoot naar boven gekeerd. Sluit je ogen en stel je een koordje voor dat vanaf je
stuitje de aarde in gaat, door alle lagen van de aarde heen en laat de energie van de
aarde via het koordje weer met je mee naar boven komen.
Deze yoga aarden visualisatie kun je ook staand doen, laat dan het koordje vanaf je
hoofd naar beneden gaan.

 

Denk ook nog even terug aan de yogales van afgelopen week, de buikademhaling is ook een fantastisch hulpmiddel om goed te kunnen aarden!