spanning ontspanning

Spanning ontspanning bij de yoga in Deventer

Spanning ontspanning, door twee uitersten te voelen kom je in balans

spanning ontspanning en aarden

Niets doen en alleen maar voelen bij spanning ontspanning

Bij stress en spanning hebben we vaak het idee dat we wat moeten doen. De één  neemt een tabletje en de ander gaat naar een ontspanningstherapeut. Bij yoga vraag je alleen maar om die spanning en ontspanning te voelen bij een yogahouding en verder niets! Omdat je je bewust wordt van deze twee uitersten kom je in balans, je herkent de spanning en natuurlijk de ontspanning in het dagelijks leven en laat vanzelf de spanning los.

Spanning ontspanning en de adem

Wanneer er geen natuurlijke balans is tussen de spanning en de ontspanning, dan komt de adem in de borst, deze borstademhaling veroorzaakt nog meer stress. Door je bewust te zijn van een buikademhaling ontstaat er ook een goede balans in je leven van spanning en ontspanning. Stress en ademhaling hebben een relatie met elkaar.

spanning ontspanning bij de yoga

Spanning en ontspanningsoefeningen

Bij de yoga voelen we dus heel bewust die spanning en de ontspanning. Maar door ontspanningsoefeningen voel je het subtieler. We spannen de kleine spiergroepen aan om ze daarna te ontspannen, zoals de oogspieren, de spieren in de mond (kaken, tong, enz.). Omdat we de spanning loslaten op een uitademing voel je het nog bewuster. Je kunt zelfs ontspanningsoefeningen op een usb stick laten zetten door mij. Dit kan een mooi cadeau zijn om aan iemand te geven.

De yogacadeautjes in een yogales

 

Wanneer je je bewust wordt van de spanning en ontspanning in het lichaam ontvang je de yogacadeautjes. Je hoeft er niets voor te doen en je kunt je bewust worden dat het denken rustiger wordt, je lichaam fijner aanvoelt, de adem diep in het lichaam zit en rustig en regelmatig is en dat je energie ontvangt. Wanneer je door ontspanning uit het denken komt, merk je dat je na de ontspanning meer vanuit je intuïtie handelt.

Update na de C crisis

In de maanden maart t/m augustus 2020 zag ik veel angst, eenzaamheid, mensen niet in balans en veel priveyogalessen voor mensen met hyperventilatie tegen deze onbalans. Daarom is dit thema, welke ik altijd als eerste yogales in Deventer verzorg, aangepast. Oerangst en de longen, daar is een verband tussen. Dus bij deze les aardingsoefeningen, longoefeningen en yogaoefeningen om de longmeridiaan te activeren. Spanning en ontspanning en de longen is interessant om te voelen.