Aarden

Podcast Aarden!

Aarden en Aardingsoefeningen ook met een yogapodcast!

 

YOGA AARDEN

Yogaaarden,  wees je eens bewust van het aarden in een yogales Aarden associeer je niet direct met yoga, eerder met geaarde stopcontacten in je huis. Er zijn allerlei voorschriften waaraan een woning tegenwoordig moet voldoen, vooral in badkamers en keukens. Daarom is een huis beter geaard dan dat wijzelf zijn. Waren die veiligheidsvoorschriften er ook maar voor ons, dan zouden er minder mensen burn-out en depressief zijn!

YOGA AARDEN, MET BEIDE BENEN OP DE GROND

Als ik het over aarden heb, dan denk ik aan “met beide benen op de grond staan”, zowel letterlijk als figuurlijk.
Geaard zijn geeft ons houvast met de aarde, krijgen we de energie van de aarde in ons lichaam en zitten we lekkerder in ons vel. Het is natuurlijk prachtig wanneer je spiritueel groeit, maar juist dan is het belangrijk om ook goed geaard te zijn. Zoals een boom die groeit in zijn stam en takken, zo groeit het wortelstelsel onzichtbaar mee. Het zorgt ervoor dat de hij stevig staat en overeind kan blijven in de storm. En zo zal iemand die goed geaard is niet van zijn stuk te krijgen zijn. Voor veel mensen is aarden gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wanneer je heel gevoelig bent of je hebt je in het verleden gekwetst gevoeld en heb je hier geen “aard”. Misschien voel je je op deze aarde niet thuis, doordat je anders in elkaar steekt dan anderen.

ZEVEN TIPS OM BETER TE KUNNEN AARDEN

Wil je toch je boompje laten wortelen, dan heb ik hier maar liefst zeven trucs voor het yoga aarden:

1.  Wanneer je gaat zitten en met je aandacht naar je voeten en benen gaat, hoe voelt dan het contact met de grond? Zijn je benen slap, je voeten koud en struikel je wel eens over je eigen voeten en ben je snel uit je evenwicht? Dan kunnen krachtige oefeningen voor de benen je helpen om beter te aarden, zoals de staande vooroverbuiging of de neerwaartse hond.

yoga aarden

2.  Maak eens een meditatieve wandeling, het liefst in de natuur, het bos of aan het strand.  Ook in de stad kun je heel goed een meditatieve wandeling maken. Probeer eens een kwartier in volkomen stilte te lopen en niet aan je dagelijkse dingen te denken, maar contact te houden met je lichaam Een prachtige oefening is om je ademhaling te synchroniseren met de stappen die je zet, zodat je in een ritme komt, waardoor je je heerlijk kunt ontspannen.

AARDEN IS LOSLATEN VAN VEEL!

3.  Bij het  yoga aarden worden door massage lichamelijke en psychische klachten verlicht, de bloedsomloop wordt gestimuleerd, waardoor je meer energie krijgt. Ook klachten zoals hoofdpijn, vermoeidheid, nek- en schouderklachten kunnen hierdoor minderen worden.

4.  Doe eens zittende yogaoefeningen, zoals de tang (zittende vooroverbuiging)
en de yoga kindhouding. Wanneer je tijdens deze yogaoefeningen met je aandacht naar binnen keert, word je dan bewust hoe het matje tegen je benen en voeten voelt.

YOGA AARDEN IS PURE EN NATUURLIJKE ONTSPANNING

5.  Een eenvoudige maar effectieve oefening om goed te kunnen aarden is de volgende yogaoefening. Ga rechtop op je matje staan en til  bij een inademing je hakken van de grond. Word je bewust van het yogaaarden en zet daarna je hakken weer terug op je matje terwijl je uitademt.

6.  Behalve  asana’s zijn er in een yogales ook mooie visualisaties om nog beter te kunnen aarden. Ga eens languit op je yogamat liggen, ontspan en laat alle spanningen die niet in het lichaam thuis horen via je yogamatje de aarde ingaan.

Ook aarden op een stoel of bank

7.   Ga rechtop op een stoel zitten, met de voeten  op de grond.  Je handen in de schoot naar boven gekeerd. Sluit je ogen en visualiseer een koordje voor dat vanaf je stuitje de aarde in gaat, door alle lagen van de aarde heen en laat de energie van de aarde via het koordje weer met je mee naar boven komen. Deze yoga aarden visualisatie kun je ook staand doen, laat dan het koordje vanaf je hoofd naar beneden gaan.

Buikademhaling

De buikademhaling is ook een mooi hulpmiddel om goed en snel te aarden!

aarden, podcast

Ook thuis yoga met een podcast