overprikkeling en yoga

Overprikkeling en yoga voor innerlijke stilte

Te veel prikkels in onze maatschappij

Overprikkeling en yoga, de afgelopen decennia zie ik als yogadocent steeds vaker mensen die uit balans raken door veel prikkels. We hebben het dan over de prikkels die we ontvangen door de tv, onze smart telefoon, de geluiden en door veel mensen om ons heen. Onze zintuigen kunnen de prikkels ook binnen laten komen, je kunt dan denken aan zien, horen, ruiken, voelen en proeven. Wanneer je gevoelig bent voor overprikkeling dan kun je burn-out raken, depressief, overspannen of onverklaarbare lichamelijke klachten. Ook mensen met autisme of hersenbeschadiging kunnen zeer gevoelig zijn voor veel prikkels.  Mensen met een hersenaandoening kunnen ook een teveel van prikkels ervaren. Overprikkeling wordt vaak niet begrepen in je omgeving. Pas in 2022 is de overprikkelbox er gekomen. Je kunt dan testen hoe gevoelig jij bent voor prikkels. Anti prikkel yoga werkt holistisch.

Hoe herken je overprikkeling bij yoga

Teveel prikkels kunnen lijden tot problemen met je evenwicht, hoofdpijn, verhoogde hartslag, hoge bloeddruk of een onrustig gevoel. Bij zintuigelijke overprikkeling raak je van slag door bijvoorbeeld veel en vreemde geuren. We herkennen dit wel in Azië op de markt. De geuren van de kruiden kunnen hard binnenkomen. Ook kan er sprake zijn van emotionele overprikkeling. Je bent in een omgeving waar veel emoties zijn. Zo kende ik iemand die overprikkeld raakte bij een uitvaartbedrijf. Maar het kan ook zijn dat de emoties die je ervaart niet goed verwerkt of geen plek kunt geven. Dan zijn er nog de cognitieve prikkels. Bij de kinderyoga zie ik kinderen die door de ouders te veel gestimuleerd worden om veel te leren. Ook zit er dan nog prestatie achter. Tijdens de coronapandemie zag iedereen wel mensen om zich heen met een kort lontje, ongeduldige types en volgens wetenschappelijk onderzoek zat 40% van de jeugd met depressieve gevoelens tijdens de corona pandemie. Slaapproblemen zijn heel gebruikelijk bij teveel prikkels. De anti prikkel yoga zorgt ervoor dat je je bewuster wordt van prikkels. Overprikkeling en yoga al 15 jaar een beproefde therapie.

Wanneer je prikkels uit de weg gaat dan anti prikkel yoga

Misschien ben je je helemaal niet bewust van overprikkeling, maar heb je onbewust jezelf beschermd en geeft dit problemen. Eenzaamheid komt veel voor bij mensen die teveel prikkels ervaren. Kinderen blijven vaker thuis van school. Werknemers ervaren psychosomatische klachten en melden zich ziek. Tijdens een yoga bijscholing in India kwam ik eens een vrouw tegen die maar een uur door New Delhi kon lopen en dan moest ze weer 23 uur bijkomen van alle geluiden, geuren, vele mensen en haar vreemde beelden. Anti prikkel yoga, je voelt het verschil in “de wereld”.

Doelgroepen die last kunnen hebben van overprikkeling

Het kan ook zijn dat je door autisme, een hersenbeschadiging of door hooggevoeligheid weinig prikkels kunt ervaren. De anti prikkel yoga helpt je dan om in de oorzaak, bijvoorbeeld autisme, wat te veranderen. Veel therapieën doen wat met de symptomen maar yoga werkt holistisch en kijkt ook naar de oorzaak. Overprikkeling en yoga wordt ook gecombineerd met meditatie en de yoga therapie.

Hoe werkt overprikkeling en yoga

Wil jij ontprikkelen met yoga dan zijn er veel mogelijkheden. Je kunt de yogalessen volgen. Bij yoga brengen we de aandacht naar binnen toe en daardoor komen de prikkels minder binnen. Je kunt ook met privélessen de speciale anti prikkel yoga volgen. In de afgelopen jaren heb ik een speciaal programma ontwikkeld. Ook werk ik veel met mindfulness, hierbij leer je om je te concentreren op wat je voelt. Dit verlaagd het aantal prikkels wat van buiten komt. Ook is meditatie een optie. We hebben speciale meditatiekluizen tot onze beschikking. Ook kun je eenvoudige meditatietechnieken leren om de wervelingen van de geest tot rust te brengen. Anti prikkel yoga wordt er in vele vormen aangeboden. Overprikkeling en yoga kun je gratis bij elkaar brengen in een proefles.