mediteren Deventer

Mediteren Deventer, pure meditatie ontspanning

Mediteren voor meer balans in je leven.

Mediteren Deventer, voor veel mensen is meditatie vreemd en zweverig. Omdat westerlingen vaak niet gewend zijn om van jongs af in deze houding te zitten kun je eens beginnen te mediteren in de kleermakerszit. Persoonlijk heb ik al wat moeite met het woord oefenen. We voelen in de houding het lichaam, de adem, enz. Je kunt wat ongemakken ervaren bij het zitten in de lotushouding. Dat is zonde, omdat de lotushouding je juist ook veel voordelen kan brengen. Al eerder schreven we over wat de lotushouding precies is en waarom deze houding als erg prettig ervaren wordt. De lotushouding “oefenen” is zeker de moeite waard. Het maakt de onderrug soepeler, de knieën losser en het bekken meer ontspannen. Benieuwd naar hoe je de lotushouding het beste kunt oefenen? Lees hieronder  of bekijk de video! Mediteren Deventer staat je bij van meditatiekussen tot aan de meditatiehouding.

Waarom de lotushouding “oefenen” positief werkt

De lotushouding bewust zijn biedt voordelen. Op deze manier adem je meer in de buik en het maakt veel gewrichten losser en ontspannender. De lotushouding staat erom bekend dat het, vooral bij het uitvoeren van diverse meditaties, een erg prettige houding is. Je zit stabiel, rechtop en je hebt optimaal contact met de aarde. Je kunt natuurlijk altijd ook andere meditatie houdingen gebruiken, zoals de diamanthouding en de halve lotus. Een ander voordeel is, dat op het moment dat je de lotushouding correct uit kunt voeren, je voor langere tijd kunt blijven zitten zonder last te krijgen van verschillende ongemakken. Dit is ook voor verschillende meditatie oefeningen erg prettig. Bij mediteren Deventer oefenen we deze lotushouding.

De lotushouding oefenen bij mediteren Deventer

De lotushouding oefenen kun je uitvoeren in vier stappen. Doe wat goed bij je voelt en als je last krijgt van ongemakken is het belangrijk dat je stopt. Met een langzame opbouw bereik je veel meer!

Stap 1: Je zit rechtop bij het mediteren en je billen (zitbotjes) maken optimaal contact met de grond. Als je niet goed rechtop kunt zitten, moet je je zitvlak verhogen door middel van bijvoorbeeld een meditatiekussen.

Stap 2: Je kruist de onderbenen en legt één voet op de knie. Bijvoorbeeld met je linkervoet op je rechterknie.

Stap 3: Je andere voet leg je gekruist op de grond. Bijvoorbeeld je rechtervoet op de grond richting je linkerdij. Op dit moment zit je in de halve lotus bij het mediteren.

Stap 4: Op het moment dat deze houding comfortabel aanvoelt, kun je ook je rechtervoet op je linkerknie plaatsen. Nu zit je in de lotushouding en klaar om te mediteren.

mediteren Deventer geeft rust in je hoofd

Waar je rekening mee kunt houden met de lotushouding oefenen.

Op het moment dat je pijntjes hebt, bijvoorbeeld aan de voeten, enkels, knieën of het bekken, dan moet je wat voorzichtiger zijn met  de lotushouding. Grenzen voelen en stellen is belangrijk bij het mediteren en de lotushouding. Het is dus aan te raden om te kijken naar je eigen mogelijkheden. Luister naar je lichaam en forceer niets. Ook als je helemaal geen last hebt van gerichte klachten. Het is belangrijk dat je in deze positie een rechte rug hebt bij je meditatie. Je zult hierbij het bekken iets naar voren kantelen, zodat je een kleine holling in je onderrug krijgt.

mediteren Deventer

Mediteren Deventer meer dan dertig jaar een rustpunt

Zo ben je in staat voor langere tijd in deze positie te blijven zonder ongemakken te ervaren. Anders kun je in je rug gaan hangen en je rug kromtrekken. Dit werkt negatief voor het lichaam, maar zal ook tijdens bijvoorbeeld een meditatie voor veel afleiding en ongemakken zorgen. Als je met bovenstaande punten rekening houdt, kun je het beste de positieve effecten van de lotushouding ervaren bij het mediteren. Wij vinden het daarbij altijd prettig om na langdurige uitvoering van de lotushouding of kleermakerszit de benen recht vooruit op de mat te leggen en de knieën te masseren. Mediteren Deventer brengt jou in de lotushouding.

Kleermakerszit als alternatief voor de lotushouding oefenen bij  meditatie Deventer

Een alternatief voor de lotushouding oefenen bij meditatie, kan de kleermakerszit zijn. Deze houding is vaak gemakkelijker uit te voeren, ook als je last hebt van lichamelijke pijntjes. Maar ook hierbij geldt dat je niet moet forceren. Ik raad je aan, indien mogelijk, de lotushouding of halve lotushouding alsnog (gedeeltelijk) uit te voeren. Al dan niet kort, of in een positie die voor jou prettig voelt. Zo kun je je lichaam alsnog rustig laten wennen aan de houding en kun je deze toch (deels) opbouwen. Je kunt ook op een meditatiekussen of een meditatiebankje beginnen met mediteren of ook wel zitten genoemd. Mediteren Deventer voor ook je meditatie houding. Yoga is hierbij een mooie aanvulling.

mediteren Deventer
meditatie

Gratis yoga meditatie proefles bij mediteren Deventer

Kom eens bij  meditatie Deventer voor een proefles: www.yogaberrydeventer.nl

Ook zijn er privelessen bij mediteren Deventer. Mediteren op maat.