Mantra chanten bij de yoga

Mantra, mijn eerste ervaring met een mantra.

Mantra, toen ik de eerste keer in India kwam, in 1991, hoorde ik overal, tot in de winkels toe, mantra’s. Ik moest meteen denken aan mijn christelijke opvoeding. In de bijbel staat in joh.1 vers 1  1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. (Kortom de trilling die de materie maakt).

2 Dit was in den beginne bij God.

3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

Veel technieken en voordelen van yoga kunnen wetenschappelijk onderbouwd worden. Dat is ook waarom Yoga steeds populairder wordt.

Mantra’s vaag?

Alleen Mantra’s zijn een van de yogatechnieken die niet echt wetenschappelijk bewezen zijn. Daarom vinden veel mensen het herhalen van Mantra’s nogal vaag en zweverig. Hier kan ik me best wat bij voorstellen. Alleen sommige dingen die je ervaart zijn nu eenmaal niet te verklaren. En soms moet je dat ook niet willen. Ik denk dat Mantrayoga hier een goed voorbeeld van zijn. Ik gebruik ze bijna in elke yogales.

Wat zijn Mantra’s?

Mantra stamt als woord af van de Sanskrietwoorden Manasah (geest) en Tra (bevrijding van de geest). Je zou kunnen zeggen dat dit soms een gedicht is, maar het kan ook een zin zijn of een enkel woord. Elke mantra heeft een bepaalde trilling en deze trilling werkt door in de materie, het lichaam. Je kunt  ze ook gebruiken om je gedachten opzij te zetten. Je focust je eigenlijk op iets groters dan jezelf, zodat je meer rust kunt krijgen in het dagelijkse leven. Mantra’s houden dus ook je gedachten bezig, zodat je je geen zorgen meer kunt maken over de dingen waar je normaal gesproken over piekert. Lekker toch?

Maar hoe doe je dat dan?

Hoe voer je Mantra ’s uit?

Mantra’s kunnen worden gebruikt als meditatie. Het is hierbij eigenlijk de bedoeling dat je je op de mantra focust, in plaats van af te dwalen in je eigen gedachten. Een simpel voorbeeld zou kunnen zijn dat je in een comfortabele zithouding zit en de Mantratrilling voor een aantal minuten blijft herhalen. Focus je hierbij op de Mantra.

Effecten van Mantra’s

Mantra’s kunnen er door middel van klanken en trillingen voor zorgen dat je meer stilte en vrijheid krijgt in de geest. Daarbij schijnen de trillingen die de Mantra’s met zich mee brengen erg positief te werken voor de hersenen. Er wordt ook wel gezegd dat Mantra’s zingen zuiverend zouden werken.

Mantra yoga in Deventer

 

Voor zover ik weet is dit dus niet bewezen. Maar ja, je hoeft dus niet altijd te weten waarom iets zo is om de positieve effecten van Mantras te ervaren. Je hoeft het dus niet te geloven, maar je kunt het wel een keer proberen en voelen.

Mantra’s om je Chakra’s te openen

Er zijn Mantra’s die ervoor kunnen zorgen dat diverse Chakra’s geopend kunnen worden. Je activeert de Chakra’s, zodat de energie goed door je lichaam kan stromen.

Deze Mantra’s worden ook wel de Bija Mantra’s genoemd. Bija betekent ‘zaadje’ in het Sanskriet en staat voor de diverse zaadlettergrepen in de Mantra’s.

Denk bij de Bija Mantra aan de diverse klanken:

1.Wortel- of stuitchakra: mantra LAM.

  1. Sacraal Chakra: VAM.
  2. Navel Chakra (solar plexus): RAM.
  3. Hart Chakra: YAM.
  4. Keelchakra: HAM.
  5. Voorhoofdchakra (derde oog): OM.
  6. Kruinchakra: OM.

mantra en mudra yoga

De mantra en het lichaam

Wel is het de bedoeling dat je deze mantras nooit onafhankelijk van elkaar zingt of uitspreekt. Je weet nooit precies welk Chakra al open staat of juist meer aandacht nodig heeft. Door alle Bija Mantra’s achter elkaar te zingen/zeggen, kun je daarmee deze problemen voorkomen. Daarbij is het van groot belang om deze Bija Mantras eerst onder begeleiding uit te voeren. Op deze manier richt je je op de juiste Mantra’s en op de juiste plek in het lichaam. Zo kun je de positieve effecten optimaal ervaren. Doe je het verkeerd, dan kan de uitwerking ook wel eens heel vervelend zijn.

Kan ik zelf een Mantra maken?

Er zijn diverse bronnen die aangeven dat je gemakkelijk zelf  Mantra’s kan maken. Op het gebied van de diverse trillingen en klanken deel ik deze mening niet. De Mantra’s uit het Sanskriet zijn er zo op gemaakt dat diverse klanken en trillingen in een Mantra verweven zitten. Deze klanken vormen woorden. En deze zijn zorgvuldig met elkaar verbonden. Hoe deze Mantra precies is opgebouwd is heel lastig te zeggen. Als je dus het optimale effect van Mantras wilt halen, kan ik je zeker aanraden om een originele Mantra te kiezen. Daarbij zou ik vooral in het begin Mantras zingen met iemand die er verstand van heeft. Op deze manier kun je aan de uitspraak en de uitwerking werken. Bij de TM ontvang je een persoonlijke mantra.

Mijn ervaring met Mantras

Wanneer ik bij mijn goeroe ben in India dan is het mogelijk om een persoonlijke trilling van haar te ontvangen. Volgens mij voelt zij je trilling en past daar de trilling van de mantra op aan. In het begin vond ik het zelf ook heel onwennig om te beginnen met  zingen. Waarom zou ik die moeilijke zinnen zingen, als ik ook een lekker top 40 nummer aan kan zetten? Toch ben ik het gewoon gaan proberen. Want daar sta ik zeker voor open. En al snel bleek dat het zingen van een Mantra’s mij veel rust gaf. Ik was een persoon die muzikaal ingesteld was en heel veel stress met zich meedroeg. Tijdens het mediteren ervaarde ik dat ik het heel lastig vond als het stil was. Het geeft mij de mogelijkheid om me gemakkelijker op klanken te concentreren.

Kijk eens op youtube of in itunes. Mijn favorieten zijn de Shiva, Ganesha, Shakti en de de Shanti mantra.

Mantra So Hum

Als je graag zou willen beginnen met het beoefenen van mantras, dan kan ik je zeker aanraden om te beginnen met de So Hum. Het voordeel van deze mantra is namelijk dat je jezelf niet zo zeer hoeft te laten horen. Je stelt je de klanken voor, terwijl je een ademhalingsoefening doet. Deze oefening is een meditatie, die ervoor kan zorgen dat je je hoofd leeg maakt en fris aan de dag kunt beginnen of lekker kunt slapen.

Deze mantra voer je als volgt uit:

  1. Kom in een comfortabele zithouding.
  2. Sluit de ogen.
  3. Als je inademt door de neus stel je je de  ‘So’ voor.
  4. Als je uitademt door de neus stel je je de  ‘Hum’ voor.
  5. Herhaal deze mantra terwijl je je inademend de lucht naar de beneden langs de ruggengraat stuurt en uitademend weer naar boven langs de ruggengraat.

De klanken ‘So’ en ‘Hum’ hebben een rustgevende werking en zorgen ervoor dat je je tijdens het mediteren ergens op kunt focussen. Je gedachten hebben iets te doen, waardoor ze minder snel afdwalen.

Kom eens naar een yogales en ervaar ook de mantrayoga die ik gebruik in de yogales

[email protected] www.yogaberrydeventer.nl

Kijk ook eens bij yoga Twello, yoga deventer, yoga diepenveen, yoga spikvoorde, yoga epse en yoga Terwolde en voeg het woordje Berry even toe onder google