ademhaling

Ademhaling is leven in het hier en nu

ADEMHALING NA DE STILTE VAN DE INADEMING

Door de stilte gat de aandacht naar binnen. We vinden rust en ruimte en we ontspannen! Jammer genoeg kun je stilte maar eventjes vast blijven houden, stilte is schaars. Maar is het je na de les gelukt om de stilte toch nog eens voor jezelf naar binnen te halen? Wat doet de ademhaling  in combinatie met stilte. Ga je beter ademhalen wanneer het stil is in jezelf, of word je stiller doordat je met aandacht gaat ademen?

YOGA VOLLEDIGE ADEMHALING

De volledige yoga adem zorgt ervoor dat je ademcapaciteit vergroot wordt, waardoor je meer energie krijgt en beter kunt ontspannen.

ADEM,  HET ADEMT IN EN HET ADEM UIT

Ademen, het klinkt als heel vanzelfsprekend, je hoeft er eigenlijk niets voor te doen.
De spieren die je laten ademhalen hoeven namelijk niet door je hersenen aangestuurd te worden. Dat verklaart waarom je blijft ademhalen wanneer je slaapt. Toch is het goed om wel eens bij je ademhaling stil te staan, ook al gaat het vanzelf. Stress kan een oorzaak zijn van een korte, gejaagde ademhaling, maar ook omgekeerd. Een slechte ademhaling kan er voor zorgen dat je minder goed in je vel zit. Wanneer je je bewuster wordt van je adem, ga je bewuster ademhalen en kun je je kwaliteit van leven verhogen.

ANDERS ADEMEN, DE YOGA VOLLEDIGE ADEMHALING

Met behulp van de yoga ademhaling leer je niet alleen rustiger en langer te ademen, maar ook vollediger, de volledige ademhaling dus. Veel mensen ademen 15 keer per minuut, terwijl 7 keer eigenlijk al voldoende is. Tel maar eens bij jezelf na! Yogi’s geloven dat een langere ademhaling ook een langer leven geeft. Sommigen beweren dat we bij onze geboorte een bepaald aantal ademhalingen hebben meegekregen. We zouden dus ons leven kunnen verlengen, wanneer we de ademhaling zo lang mogelijk maken. Een voorbeeld uit de dierenwereld: een reuzenschildpad ademt maar vier keer per minuut en kan wel 100 jaar worden!

LAAT DE ADEMHALING LICHAAM EN GEEST VERBINDEN

De volledige yoga ademhaling kunnen we in drie gedeelten splitsen, de buikademhaling, flankademhaling en de borstademhaling. De buikademhaling is het meest effectief, op deze manier krijg je de meeste zuurstof binnen. Veel mensen vinden dit moeilijk, terwijl we het als baby al van nature toepassen. De flankademhaling pas je toe bij lichamelijke inspanning, zoals hardlopen, maar ook wanneer we gestrest zijn, schakelen we hier automatisch op over.
Bij de hoogste, de borstademhaling, voorzien we de adem tot in de topjes van onze longen van zuurstof, dit gebeurt bij zeer hoge inspanning, bij angst- of paniekaanvallen of in levensbedreigende situaties.

ademhaling en stress, probeer een yoga

YOGA EN DE ADEM, DRIE IN ĖĖN

Ga in een comfortabele houding zitten of languit op je rug liggen, zet een timer op drie minuten en sluit je ogen. Stuur je adem naar je bekken en laat het langzaam aan naar boven gaan tot in je sleutelbeenderen en adem langzaam weer uit. Herhaal dit en tel het aantal inademingen totdat de timer afloopt. Na een aantal weken regelmatig oefenen, merk je na een tijdje dat je minder ademhalingen nodig hebt. Je adem wordt langzamer en rustiger en je kunt meer ontspannen, beter slapen, enz.. Het kost je maar drie minuten van je tijd en je kunt het op elk moment van de dag even doen!

Gratis proefles bij de yoga in Deventer.