NEK EN SCHOUDER YOGA IN DEVENTER EPSE TWELLO EN TERWOLDE

Nek en schouder yoga, om klachten te verminderen en te voorkomen in je nek en schouders.

Een pijnlijke nek, vaak weet je niet eens waar het vandaan komt. Je staat ‘s ochtends op en ineens zit alles vast. De oorzaak is meestal een samenloop van omstandigheden. Teveel spanning, een verkeerde houding tijden het slapen. En wanneer je dan ook nog op de tocht hebt gezeten, kun je niet meer over je schouder naar achteren kijken. Als je zover bent kun je op dat moment de asana’s eigenlijk niet meer doen!

Probeer nekklachten voor te blijven en houd met nek en schouder yoga je nek soepel door regelmatig oefeningen te doen.

STEEK JE NEK UIT!

Wanneer je alleen maar verkeerd geslapen hebt, leg dan de rand van je kussen vijf centimeter onder je schouders. Je hoofd wordt dan helemaal ondersteund. Zorg voor een stevig kussen om de ruimte tussen het bed en je nek te ondersteunen.

Een slechte houding kan ook een oorzaak zijn van nekklachten. Een zeurende pijn in je nek, vooral aan het eind van de dag. Wanneer je altijd loopt met hangende schouders en je hoofd naar voren, dan krijg je een luie nek. Probeer zoveel mogelijk rechtop te staan en te lopen. Voel dat de achterkant van je nek langer is dan de voorkant.

Nek en schouder yoga en aarden

Zorg ervoor dat je voeten stevig op de grond staan, op schouderbreedte. Je bekken naar voren gekanteld, zodat je geen holle rug hebt en je borst(en) vooruit. Op die manier wordt je nek en je ruggengraat zoveel mogelijk ontlast. Daarom doen we veel aardingsoefeningen bij de yoga.

Stress en de schouders

De meest voorkomende oorzaak van nekklachten is stress. Je nek wordt stijf, je krijgt pijn en gaat vervolgens je spieren aantrekken, je krijgt nog meer pijn! En zo kom je in een neerwaartse spiraal.
Doe overdag af en toe een nek schouder en yoga oefeningetje voor je nek. Ga op je rug liggen op een stevige ondergrond, zonder kussen. Duw je nek tegen de grond en trek je kin in. Houd dit dertig seconden vast en herhaal een paar keer.

nek en schouder yoga in Deventer

EN DAN VALT ER  EEN LAST VAN JE SCHOUDERS

Veel mensen hebben wel eens last van schouderpijn. Rond de schouder komen veel spieren en pezen samen. Vandaar dat de gevoeligheid voor schouderproblemen groot is.

 

Schouders overbelasten

 

Schouderklachten ontstaan vaak door overbelasting, zoals zwaar of langdurig tillen, de hele dag typen of schrijven.
Maar er kunnen ook dieperliggende oorzaken zijn! Je kunt nog zulke brede schouders hebben en veel kunnen verdragen. Maar wanneer het voelt alsof je altijd maar je schouders er onder moet zetten, dan kun je ook last van je schouders krijgen.

Het kan zijn dat er angst op je schouders drukt, verdriet of woede. Maar ook onzekerheid of tegen je gevoel in handelen kunnen er toe leiden dat je altijd maar je schouders er onder moet zetten. Wanneer je veel emoties hebt, ontstaat er chronisch spanning in je schouders.  Je schouders gaan verstijven. Zo krijg je problemen met het uitvoeren van je dagelijkse werkzaamheden.
Behalve voor pijn zorgt deze spanning ook voor een hoge ademhaling in het nek- en schoudergebied. Dit komt omdat er hulpademhalingsspieren in je nek en schouders zitten! Deze spieren zorgen ervoor dat het lichaam extra zuurstof krijgt wanneer we ons inspannen, bijvoorbeeld bij hardlopen. Maar de hoge ademhaling zorgt ook voor focus en alertheid in geval van gevaar of wanneer je moet vluchten.

nek en schouder yoga in Deventer

Nek en schouder yoga en de buikademhaling

Nek en schouder yoga brengt mij weer op het volgende.  De buikademhaling, zoals jullie weten, een veelvoorkomend thema tijdens mijn yogalessen. Deze manier van ademhalen geeft ruimte en ontspanning in het lichaam en ook aan je schouders. Ontspannen schouders zorgen voor een betere buikademhaling. Maar ook omgekeerd: de buikademhaling laat spanning in de schouders verdwijnen!

Elke dinsdag verzorg ik de wateryoga, uitermate geschikt voor nek en schouder yoga.

wateryoga

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *